Individuele begeleiding

Individuele gesprekken

 

• Heb je het gevoel dat je de grip op je leven verliest?
• Ben je te moe om iets aan te pakken? Denk je dat iedereen iets van je verwacht?
• Heb je zoveel verdriet om een verlies dat het je dagelijks leven belemmerd?
• Overheerst een ziekte je leven ? En heb je zo geen grip meer  op het dagelijks bestaan?
• Bepaalt een nare ervaring je leven?
• Belemmert een angst je in de dingen die je wil gaan doen?

Ik begeleid je om de grip op je leven weer terug te krijgen.

Dit doen we door samen met jou te onderzoeken waar het probleem vandaan komt. We gaan bespreken hoe groot je draaglast is en of er voldoende draagkracht aanwezig is. Maar bovenal kijken we of de manier waarop je met je probleem omgaat effectief of helpend is. Ieder mens is hierin uniek en bijzonder. Daarom stellen we doelen en maken een plan van aanpak dat gebaseerd is op jouw eigen verhaal. Soms is één gesprek voldoende, terwijl andere situaties om een uitgebreidere aanpak vragen.

We gaan samen aan de slag zodat je zelfstandig de weg in je labyrint verder kunt bewandelen.

Ik kan je helpen met oa:

Grip op Verlies

Verlies is in er allerlei soorten en maten. Te denken valt aan oa:

 

Een overlijden
Een ziekte /beperking
Baanverlies
Echtscheiding

 

Wat voor de één even zuchten is, kan voor de ander als een blok op de maag liggen. Iedereen verwerkt verlies op een eigen, unieke manier. Soms is dat een effectieve manier, soms is die manier niet helpend.

Is dit laatste bij jou het geval, dan kan ik je begeleiden hoe je daar mee om kunt gaan. Ik zal uitleg geven over de verschillende fases in verwerking. Daarbij geef ik inzichten welke manier van verwerken voor jou wel effectief kan zijn. Dit helpt je om je verlies beter te hanteren.

Door individuele gesprekken aan te gaan, kunnen we er samen voor zorgen dat het verlies niet meer je dagelijks leven bepaald.

Grip op Stress

Burn-out is een psychologische term voor het gevoel opgebrand te zijn, geen energie of motivatie meer vinden voor de bezigheden op het werk.
Maar werk hoeft niet altijd aanleiding voor burn-out te zijn. Burn-out ontstaat als je steeds blijft geven, door blijft gaan en geen ontspanning meer hebt. Je neemt niet de tijd om naar de signalen van je lichaam te luisteren of negeert ze.

Dus dat kan ook zijn als je
• altijd de lat te hoog legt (denk ook aan school en sport)
• teveel zorgtaken thuis of in je familie hebt
• teveel hooi op je vork neemt.

Signalen voor een dreigend burn-out zijn:
• Slecht slapen
• Uitputting
• Piekeren
• Snel geïrriteerd
• Cynisme

Samen bekijken we wat jouw valkuil is en daarmee gaan we aan de slag. Disfunctionele gedachten worden aangepakt en we gaan weer structuur in je leven brengen. Daarbij kan eventueel oud verdriet opgeruimd worden.
In samenwerking met Van Buel Sports kunnen we naast de individuele gesprekken ook een trainingsprogramma op maat maken. Hierdoor ontstaat er een mooi programma voor lichaam en geest om je burn-out aan te pakken.

Grip op Angst

Iedereen heeft wel eens ergens schrik voor. Angst is een normale en dikwijls ook een beschermende reactie op een dreigend gevaar. Als dit gevaar reëel is dan is de angst ook te begrijpen en aanvaardbaar.
Maar als er geen reëel gevaar (meer) is en je bent toch heel angstig of je raakt zelfs in paniek, kan dat behoorlijk het dagelijks leven belemmeren. Soms is er sprake van een angststoornis.

Voorbeelden zijn:
• tandarts-angst
• faalangst
• vlieg-angst
• ski-angst
• angst voor bepaalde diersoorten
• sociale stoornissen

Maar ook angsten die ontstaan zijn naar aanleiding van een nare ervaring, een trauma.

Middels de EMDR techniek kunnen we samen ervoor zorgen dat de angst meer een herinnering wordt dan dat het je leven beheerst.

individuele-gesprekken